(3) Pentium Pro restauratie - assembleren

Door auto660 op woensdag 14 december 2016 08:43 - Reacties (28)
Categorie: -, Views: 3.725

Gisteren ben ik weer hard bezig gegaan aan de Pentium Pro, er is gesoldeerd, geschroefd en hard gezocht naar een zakje met schroefjes die ik kwijt was geraakt. |:( Dan denk je nog van "goh, laat ik die schroefjes maar even netjes in een zakje doen, dan raak ik ze ook niet kwijt" en dan raak je gewoon het hele zakje kwijt. :')

Gisteren kwamen de nieuwe cpu koelers binnen, nog netjes nieuw in de verpakking dus beter kan het eigenlijk niet. Ik heb besloten om geen koelpasta tussen de cpu en het koelblok te doen omdat de Pentium Pro al een groot oppervlak heeft, en toen was het gebruik van koelpasta nog helemaal niet aan de orde. Het TDP van 1 zo'n processor is namelijk "maar" 35 watt. Maak je maar klaar voor een typische 80's style bling bling foto:
https://tweakers.net/ext/f/DhmupRi0JNiTjUWvHy88N7PR/full.jpg

Nu de basis hardware af is (althans, dat dacht ik) ben ik de voeding gaan schoonmaken/controleren. Toen ik hem open maakte viel de hoeveelheid stof mij voor een 20 jaar oude voeding wel mee. Waarschijnlijk is hij door de vorige eigenaren goed onderhouden:
https://tweakers.net/ext/f/2uoU4OnPryNgVJmB6UutOKhP/full.jpg

Een paar blafjes perslucht verder:
https://tweakers.net/ext/f/Z0k8q0FRmJuiX7jWa6k8VZy5/full.jpg

Ik heb meteen even gecontroleerd of het lager van de fan nog goed is, en deze is nog als nieuw. Ook de caps zagen er nog als nieuw uit. Nu is het zo dat schijn kan bedriegen, maar ik zit liever niet onnodig met de soldeerbout aan mijn retro hardware. Mocht het workstation nou toch onstabiel zijn dan kan ik altijd nog de caps vervangen. Daarna heb ik nog even met een sponsje en een doekje de behuizing van de voeding verlost van het aangekoekte stof:
https://tweakers.net/ext/f/6zUtAYpLJSbdwuMSRbz7HiOh/full.jpg
https://tweakers.net/ext/f/GMj1t5YLz5KS2IuPlQgzqSJR/full.jpg

Dat kan ik ook weer afstrepen :9 Als ik dan toch met de stroomtoevoer bezig ben, kan ik beter nog even de CMOS battery doormeten of hij nog genoeg spanning levert. Dat was dus niet het geval. Even als referentie, de batterij hoort normaal gesproken zo rond de 3 volt te leveren:
https://tweakers.net/ext/f/fSQa4dKIzUBfKQFpR4yTtor1/full.jpg

Vroegah, zat de CMOS battery nog vast gesoldeerd op het moederbord. En als je dan toch al aan het solderen moet dan kun je er net zo goed een batterij socket(?) op solderen zodat de batterij in de toekomst makkelijk vervangen kan worden:
https://tweakers.net/ext/f/yhlv5VLCjlkaVSkKbc5NdEy4/full.jpg

Het assembleren kan beginnen! Na een goede kop koffie ben ik eerst begonnen met het frame van de case. Ik heb hem eerst uitgespoten met perslucht en daarna even afgenomen met een sponsje:
https://tweakers.net/ext/f/Xm1mTsRAmCaO07K84yKHflJP/full.jpg

Daarbij kwam ik ook nog een date-stamp tegen. Dit zie ik dan maar als de productiedatum van dit systeem: (13 februari 1997)
https://tweakers.net/ext/f/a7wsSi54JhxQm2qkbNknTwEV/full.jpg

Het moederbord weer netjes in de tray:
https://tweakers.net/ext/f/qdQPnzVbuyqsxIZe9FdqROcG/full.jpg

Nog even een foto van de jumpertabel met de verschillende instelbare multipliers. Links bovenin de foto zie je al de switches van de tabel, waarop je ziet dat hij op de bus/cpu verhouding van 2/7 ingesteld staat. De bus is 66mhz, vermenigvuldig je dat met 3,5 dan krijg je 233. De CPU's zijn blijkbaar dus al lang en breed gebruikt op 233mhz door tweaker Analog_. Daar laat ik hem dan ook lekker op staan.
https://tweakers.net/ext/f/ljx8gSdpVk6gOfoamAyXT3pf/full.jpg

Het moederbord en de voeding weer terug in de case:
https://tweakers.net/ext/f/a564ldUFYFHNM4SKrrfwcEot/full.jpg

Ook het riser board zit er weer in:
https://tweakers.net/ext/f/zjIAMIcJCIiqf9rmloFxuSyB/full.jpg

Ik zit alleen nog te twijfelen welke videokaart ik er in zal stoppen. Ik heb er nu 4 liggen:
https://tweakers.net/ext/f/U8G62Qb8zmiXiizafNuCqSge/full.jpg

1: ATI 3D Rage II DVD (1997)
2: Matrox G450 (2000)
3. Diamond Stealth II S220 (1997, budget kaartje)
4. Creative 3D Blaster Banshee (1998, 3DFX :) )

Zelf neig ik naar kaart nummer 1, want de Matrox (2) is te nieuw, de Diamond (3) is een budget kaartje van die tijd en hoort dus eigenlijk niet in een duur workstation en de Creative (4) is eigenlijk te nieuw. Ik heb er een poll van gemaakt zodat ik jullie kunnen stemmen.

Poll: Welke videokaart zou jij kiezen?
(1) ATI 3D Rage II DVD (1997)
(2) Matrox G450 (2000)
(3) Diamond Stealth II S220 (1997)
(4) Creative 3D Blaster Banshee (1998)
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=398019&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik

Het wordt nu ook tijd om over de software na te denken. Als OS zat ik te denken aan Windows NT4 met een eventuele dualboot met W98 of W2000. (voor dos games of dx9 support) Weten jullie nog verder handige programma's voor er bij? Of zelfs must-haves? :p Ik ben bang dat ik mij ook weer mag gaan verdiepen in de IRQ's, ik zie mijzelf daar al uren mee kloten omdat het niet wil werken.

Dan sluit ik weer af met 2 foto's van het workstation zoals deze er nu bij staat:
https://tweakers.net/ext/f/sETLZB42H0nYfJDY8yBF57ug/full.jpg
https://tweakers.net/ext/f/FqQm1CiaZ0611EbwOXecdFlI/full.jpg

Helaas kan ik de case zelf verder niet opknappen, voor de mooi zou hij opnieuw gepoedercoat moeten worden. Helaas kan ik dan nog niet zelf en het laten doen is mij even te duur. Ik ben samen met mijn broer wel bezig om 2e hands een poedercoatsetje te kopen en de kosten zo te kunnen delen. Dat lijkt mij nog wel leuk om te doen.

En, ik zweer hierbij, ik zal nooit meer hardware schoonpoetsen met een natte tandenborstel.... |:(

Volgende: (2) Pentium Pro restauratie - schoonmaken en ram uitzoeken 11-12 (2) Pentium Pro restauratie - schoonmaken en ram uitzoeken

Reacties


Door Tweakers user Damic, woensdag 14 december 2016 11:07

Amai die dip switchen is moeilijk te zien of ze nu aan of uit staan :/

Door Tweakers user Palomar, woensdag 14 december 2016 11:09

Qua videokaart stond Matrox altijd bekend om de beste beeldkwaliteit (voor wat het waard is ;)). Echter qua nostalgische waarde zou de 3Dfx-kaart ook niet misstaan ;)

Door Tweakers user Blasterxp, woensdag 14 december 2016 11:32

precies, matrox ... dat is speciaal ... maar waarin eigenlijk?

Ben benieuwd wat je erop kunt draaien. Als je Xp erop zet; dan zal de toenmalige kracht niet voelbaar zijn. Zet je er NT4 op, dan moet het vooruit vliegen.

Door Tweakers user Gizmor, woensdag 14 december 2016 12:00

Leuk om dit allemaal weer te zien, ik zou kiezen voor de ati rage kaart met Win98 en Win2000, die combi heb ik altijd lekker mee gewerkt.

Succes verder ik houd hem ff in de gaten.

Door Tweakers user Ro-Maniak2, woensdag 14 december 2016 12:46

Gestampt op de Matrox kaart. Ook een paar van gehad! G200, 400, denk ook 450... erg mooi spul.

Door Tweakers user gekko90, woensdag 14 december 2016 14:59

Ik zou kiezen voor de banshee kaart (3DFX _/-\o_ ) en zoals ik eerder heb gezegd NT4 of 2000. Windows 98/ME zou ik niet aan beginnen met een SMP systeem (gewoon zonde van de 2de cpu)

Weet je al hoeveel geheugen je erin gaat zetten? met 4x 64MB (256MB) zou ik zelf gaan voor W2K zodat je niet gelimiteerd bent tot dx5 + je een beetje redelijke plug en play support heb/krijgt ipv plug and pray :P

Door Tweakers user auto660, woensdag 14 december 2016 15:53

gekko90 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:59:
Ik zou kiezen voor de banshee kaart (3DFX _/-\o_ ) en zoals ik eerder heb gezegd NT4 of 2000. Windows 98/ME zou ik niet aan beginnen met een SMP systeem (gewoon zonde van de 2de cpu)

Weet je al hoeveel geheugen je erin gaat zetten? met 4x 64MB (256MB) zou ik zelf gaan voor W2K zodat je niet gelimiteerd bent tot dx5 + je een beetje redelijke plug en play support heb/krijgt ipv plug and pray :P
Ik wil sowieso er een NT4 installatie op hebben, puur omdat dat het OS is wat er op hoort.

Dan kan ik er nog W2K op zetten voor de games en praktisch gebruik. En misschien nog W98 (ondanks dat die geen multicore ondersteund) voor de DOS games.

Ik de vorige blog kwam naar voren dat er uiteindelijk 3x32mb en 1x64mb in komt. Dus in totaal 160mb. Maar het kan zijn dat hem in de toekomst nog een ram uitbreiding geef.

Door Tweakers user goarilla, woensdag 14 december 2016 16:54

Ik zou WIn98SE gebruiken voor retro game bak (glide support).

Door Tweakers user analog_, woensdag 14 december 2016 19:39

Er zat origineel een Matrox Millenium II in zoals iemand al ergens vermelde en er zou een Voodoo banshee normaal in het pakket zitten iirc. (ik weet enkel niet of hij werkt :s)

Door Tweakers user auto660, woensdag 14 december 2016 19:46

analog_ schreef op woensdag 14 december 2016 @ 19:39:
Er zat origineel een Matrox Millenium II in zoals iemand al ergens vermelde en er zou een Voodoo banshee normaal in het pakket zitten iirc. (ik weet enkel niet of hij werkt :s)
Dat klopt, er zat een 3DFX Banshee bij, daarmee heb ik hem aan het booten gekregen. Ik zag ook dat die Matrox Millennium 2 er standaard in hoort, maar deze heb ik helaas niet als PCI versie liggen. En op ebay kost hij mij ¤20. Dat wordt mij even wat te veel.

Door Tweakers user PolarBear, woensdag 14 december 2016 19:51

Blasterxp schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:32:
precies, matrox ... dat is speciaal ... maar waarin eigenlijk?
In die tijd was 2D kwaliteit en versnelling echt nog wel een dingetje. Zeker bij hoge refreshrates en resolutie was Matrox beter dan andere kaarten. Zeker de eerste GeForce kaarten waren beroerd in dat opzicht.

Door Tweakers user Leevmeister, woensdag 14 december 2016 19:56

Wat een leuke blog-serie!
Qua videokaart keuze is het lastig. De matrox is sowieso te nieuw en de Voodoo Banshee eigenlijk ook wel zoals je zegt, maar 3Dfx is natuurlijk een cult dingetje geworden in de retro-pc wereld.
Ik heb nog wel een Matrox Mystique 220 (mét memory addon module) uit 1997 die hier perfect in zou passen. Ruilen? :)

[Reactie gewijzigd op woensdag 14 december 2016 19:57]


Door Tweakers user Leevmeister, woensdag 14 december 2016 19:59

goarilla schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:54:
Ik zou WIn98SE gebruiken voor retro game bak (glide support).
Windows 98SE gaat alleen maar 1 cpu ondersteunen, daarom dat er op deze machine wel NT4 of Windows 2000 moet staan. Anders heb je niks aan dual cpu :P

Door Tweakers user auto660, woensdag 14 december 2016 20:05

Leevmeister schreef op woensdag 14 december 2016 @ 19:56:
Wat een leuke blog-serie!
Qua videokaart keuze is het lastig. De matrox is sowieso te nieuw en de Voodoo Banshee eigenlijk ook wel zoals je zegt, maar 3Dfx is natuurlijk een cult dingetje geworden in de retro-pc wereld.
Ik heb nog wel een Matrox Mystique 220 (mét memory addon module) uit 1997 die hier perfect in zou passen. Ruilen? :)
Je wilt hem ruilen tegen de banshee? Ik moet er even over nadenken. Age-wise past die Matrox er perfect in, het is namelijk het kleine broertje van de Millennium II die er in hoort. Maar op het 3D vlak laat de kaart toch wel wat steken vallen. En historisch gezien is die Banshee nog wel een goede "upgrade kaart" geweest.

1e wereld problemen, ze zouden verboden moeten worden :P

[Reactie gewijzigd op woensdag 14 december 2016 20:05]


Door Tweakers user Aapje, woensdag 14 december 2016 20:09

Leevmeister schreef op woensdag 14 december 2016 @ 19:59:
[...]


Windows 98SE gaat alleen maar 1 cpu ondersteunen, daarom dat er op deze machine wel NT4 of Windows 2000 moet staan. Anders heb je niks aan dual cpu :P
Had jij niet nog 4x 200mhz 1MB Cache ppro's liggen? :P

Door Tweakers user auto660, woensdag 14 december 2016 20:11

Aapje schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:09:
[...]


Had jij niet nog 4x 200mhz 1MB Cache ppro's liggen? :P
Kijk, nu komt de Aapje uit de mouw :Y)

Door Tweakers user ShellGhost, woensdag 14 december 2016 20:52

Dip switches voor het instellen. :D Dat is lang geleden dat ik die voor het laatst heb gezien. :D

Door Tweakers user Leevmeister, woensdag 14 december 2016 22:23

Aapje schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:09:
[...]


Had jij niet nog 4x 200mhz 1MB Cache ppro's liggen? :P
Yes! Die liggen hier nog steeds (laaaaaaang geleden van jou gekocht) :+
auto660 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:05:
[...]

Je wilt hem ruilen tegen de banshee? Ik moet er even over nadenken. Age-wise past die Matrox er perfect in, het is namelijk het kleine broertje van de Millennium II die er in hoort. Maar op het 3D vlak laat de kaart toch wel wat steken vallen. En historisch gezien is die Banshee nog wel een goede "upgrade kaart" geweest.

1e wereld problemen, ze zouden verboden moeten worden :P
Ik heb net even gekeken en heb ook nog wel een originele Matrox Millennium (link naar foto), ook met memory upgrade module liggen, maar de Millennium 1 heeft totaal geen direct3d acceleratie, maar matrox kaarten zijn ook meer uitstekende 2d kaarten ipv 3d kaarten. De matrox Mystique heeft overigens zelfs wat games die speciaal op de architectuur van die kaart draaien (zie hier voor een artikel).

Wat ik óók nog heb liggen is een Voodoo1 kaartje. Dat zou het een en ander oplossen qua 3d acceleratie omdat je dan Glide kan gebruiken icm een matrox kaartje, maarrr ik heb geen reserve doorluskabel voor de VGA. Echter is zo'n kabel niet veel meer dan een korte vga male-female kabel van een hele korte lengte.
Waarom ik dit zo'n leuk project vind is omdat ik ook bezig was met een build afgelopen weken, alleen dan met een PR440FX bordje met 2 pentium ii overdrive CPU's. (fotootje)

Door Tweakers user analog_, woensdag 14 december 2016 23:12

Als
[...]blahblahblah[...]

Waarom ik dit zo'n leuk project vind is omdat ik ook bezig was met een build afgelopen weken, alleen dan met een PR440FX bordje met 2 pentium ii overdrive CPU's. (fotootje)
WHAAAT. 8)7 Dat wil ik! Laten we het zo stellen, ik wil zoiets racken in productie op het Internet (ik werk bij een hoster). Doel (software) is TBD maar dit zou te mooi zijn.

[Reactie gewijzigd op woensdag 14 december 2016 23:13]


Door Tweakers user auto660, woensdag 14 december 2016 23:14

Exact same reaction over here :o

Door Tweakers user SpoekGTi, donderdag 15 december 2016 09:52

Gezien de Banshee als de fout van 3DFx wordt gezien, leuk voor de prestaties, maar als je NT4 gaat draaien heb je er toch geen hol aan.

NT4 + matrox is wel fijn, Matrox uit dat tijdperk was sowieso heer en meester op 2D.

Door Tweakers user winnie, donderdag 15 december 2016 13:30

Mijn setup was enkel PPro met Diamond Stealth II voor de 2d versnelling (werkte prima) en een monster 3DFx kaart voor de 3d. Resolutie was 1280*960, dus ook gene extreme eisen aan 2D.
Matrox kan ook, maar volgens mij niet heel erg veel beter bij lagere resoluties.
OS: ik zou Win2k of XP kiezen. volledig 32bits, NT4 vind ik functioneel te beperkt.

Door Tweakers user Hennie-M, vrijdag 16 december 2016 13:36

Ik zou kiezen voor een dual boot met Win98SE en Windows 2000. Glide support is in NT4 beroerd, in Windows 2000 eigenlijk ook.

Als je DosGames wil gaan spelen zou je kunnen kijken naar SciTech Display Doctor. Dat heeft voor mij altijd veel problemen opgelost met games in de Build engine (Duke3d, Shadow Warrior, Redneck Rampage)

Ik heb het toendertijd van een twilight cd afgehaald, geen idee of je het nog ergens legaal kan krijgen.

Door Tweakers user zwerfkater, zaterdag 17 december 2016 00:05

heb je de cmos batterij er al ingezet, zie op de plaatjes alleen een lege houder

Door Tweakers user Royale de Luxe, zondag 18 december 2016 11:03

Tja, als videokaart geldt nu toch ook hoe sneller hoe beter...
De G450 heeft nooit echt geleverd wat belooft werd, dat was toen spijtig en ook de dood van Matrox toen dat het geen succes werd.

Maar die creative Banshee had in die tijd nogal wat driver issues. Dus daar ga je jezelf nog eens moeten in verdiepen.

Wat betreft OS zou ik zeker geen NT4 nemen, voor betere drivers was je zowiezo beter af op '98SE Maar dat is een OS dat stemt van na de geboorte van je systeem. Dus authentiek maakt dat het niet.

Ik zag ook dat je 3 dezelfde Doublesided dimms+een ander singlesided hebt. Dat durfde in het verleden al eens problemen geven. Zaten deze er van de basis in?

Door Tweakers user Bigs, zondag 18 december 2016 15:31

Na de release van Windows 95 werden Pentium Pro workstations nog geleverd met NT 3.51 (NT4 was er nog niet). Dit had ondermeer te maken met de slechte 16-bit prestaties van deze processor. Voor gamen was deze machine nooit bedoeld dus ik zeg NT4 + G450 :)

Door Tweakers user auto660, zondag 18 december 2016 15:36

Hmm, ik heb even na zitten denken en uiteindelijk heb ik een out-of-the-box keuze gemaakt. :9

Ik heb de 3DFX Banshee geruild voor een Matrox Millennium + een 3DFX Voodoo1. Als OS gaat het sowieso Windows 2000 worden, wat er nog verder als dualboot naast gaat weet ik nog niet zeker. Want voor Win98 ga ik waarschijnlijk nog een andere retro-bak bouwen, misschien dat er nog NT4 bij komt.

@zwerfkater: Uiteraard heb ik er een batterijtje in gezet ;)

De volgende update kan even op zich laten wachten, ik moet nu natuurlijk aan het software gedeelte beginnen maar ik heb helaas geen lege cd's meer om te branden. Ook geen standaard Windows 2000 discs meer... Ook moet ik nog wachten op de videokaarten.

Door Tweakers user Erwin, maandag 19 december 2016 17:50

In mijn jeudige periode een tweetal van die Compaq Deskpro machines in mijn handen gehad. Gingen in een tijdsbestek van 5 jaar beiden gefrituurd naar de kraak. 112MB EDO-ram verdeeld over 8 reepjes etc. etc. Fijne jongens daar bij Compaq :o

Reageren is niet meer mogelijk